أوضحت الفنانة اللبنانية هيفاء وهبي رأيها في إيقاف مطرب المهرجانات حمو بيكا مطالبة بحل مشكلته مع نقابة المهن

هاني شاكر,مصر,هجوم,سلاح,اللبنانية,أغاني,حمو بيكا

رئيس مجلسى الإدارة و التحرير
محمود الشويخ
رئيس مجلس الأمناء والعضو المنتدب
محمد فودة
رئيس مجلسى الإدارة و التحرير
محمود الشويخ
رئيس مجلس الأمناء والعضو المنتدب
محمد فودة

هيفاء وهبي: حمو بيكا بريء ومحدش يزعله وممكن أغني من كلماته

الشورى

أوضحت الفنانة اللبنانية هيفاء وهبي رأيها في إيقاف مطرب المهرجانات حمو بيكا، مطالبةً بحل مشكلته مع نقابة المهن الموسيقية في أقرب وقت ممكن.

قالت هيفاء وهبي لـ حمو بيكا، خلال مداخلة هاتفية ببرنامج مصر جديدة الذي تقدمه المذيعة إنجي أنور: لا متركزش في الهجوم واعمل أغاني حلوة وافرضها والناس بتحب الحاجات الحلوة ومنك أنت بالتحديد، والناس بتنسى أي هجوم لما بتعملهم حاجة حلوة.

وأضافت: الموسيقى دي بتعيش الناس في مود تاني والاختلاف مطلوب وأنت مختلف أنا مكنتش بستحمل أوي الهجوم وكنت لسه صغيرة ومعنديش خبرة وبتعلم مع نفسي، ولكن اكتشفت إن الناس مش هي اللي بتهاجمك لكن فيه ناس شغلتهم الهجوم مش ضروري يكونوا فنانين ولا جمهور، ولكن حمو إنسان ناضج وهو سند لعيلته ومش عايز حد يهز السند ده.

وتابعت الفنانة اللبنانية: أي فنان لما بيركز في شغله بيلاقي إن الشغل هو اللي بيدافع عنك وهو اللي بيجبلك ناس تحبك وتشجعك وتدعمك، حمو أنت بريء ودمه خفيف، أنت موجود عشان تبسط الناس مش لما تطلع تتكلم في مشاكل، الناس بتروح على اللي بيقدم الحلو بس، واتعرضت لهجوم وناس فهمتك غلط وده بيحصل، بس أنت عندك سلاح أقوى من كل ده هي إيرادتك إنك تعمل أغنية حلوة تبسط الناس. ليرد حمو بيكا على هيفاء وهبي، قائلًا: محتاج أقف قدام جمهوري ويتبسطوا مني ويسمعوا شغلي، وبيقطعوا لقمة عيشي من أي حاجة في مصر.

واستكملت هيفاء وهبي: أستاذ هاني شاكر بحترمه جدًا وأعرف إني بياخد قرارات بالإجماع، وأكيد مش بيمنع الفن الجميل أو أغنية جميلة بلحن حلو ولا يمنع النجاح والرزق عن حد، هو عايز يصلح الواقع حصل فيه شوية فوضى، والمفروض نروح نصلح وجهات النظر عشان نحل المشكلة، وتطالب بفرصة جديدة، وممكن أغني من كلماته، وأنا مع الأغنية الحلوة اللي تعجب الناس.